با فراگیر شدن یادگیری زبان انگلیسی در جهان و مخصوصا در ایران، اسم تعدادی از مدارک بین المللی بین دانش پژوهان زبان انگلیسی رواج پیدا کرد که سبب ایجاد انگیزه ایی بیشتر برای دست یابی به آنها شده است. چونکه با به دست اوردن این دانشنامها ( آیلتس، تافل و اخیرا پی تی ایی) دانش اموزان می توانند با کمک آنها مهاجرت تحصیلی و یا کاری در کشور مورد علاقه خود داشته باشند. در ادامه تمامی این دانش نامه ها به طور کلی در ادامه متن توضیح داده خواهد شد تا هر کس به نوبه خود اطلاعاتی کامل در مورد آن داشته باشد.

اولین امتحان بین المللی در سطح جهان و ایران که بیشترین طرفدار را در بین دانش پژوهان دارد امتحان آیلتس است که به دو صورت آکادمی و جنرال برگزار می شود.حال با دانستن گونه های مختلف این امتحان، به شرح کامل هر دو می پردازیم.

آیلتس جنرال:  دانش پژوهانی که مایل به مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان هستند، باید در این امتحان شرکت کنند و نیازی به شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک ندارند. امتحان آیلتس جنرال از ۴ بخش تشکیل شده است که در هر بخش یک مهارت در زبان انگلیسی را  آزمایش می کند. بخش اول شامل آزمون گفتاری است که مهارت دانش پژوه را مورد ارزیابی قرار می دهد. در ادامه مهارتهای زبان اموز را در بخش خواندن، نوشتن و شنیدن یک فایل صوتی ارزیابی می شود. که در انتها امتیاز هر یک از بخش ها از عدد ۹ تعیین می گردد.

آیلتس آکادمیک: دانش پژوهانی که مایل به ادامه تحصیل در یک کشور خارجی می باشند، باید امتحان آیلتس آکادمی را بگذرانند. آیلتس آکادمیک تفاوت بسیار زیادی با آیلتس جنرال ندارد، بلکه فقط دو بخش آن که شامل خواندن و نوشتن است دارای تفاوتی ناچیز می باشد. در بخش خواندن و درک مطلب، متن های که انتخاب شده اند دارای بار آکادمی بیشتری است تا دانش علمی دانش پژوه را برای شرکت در دانشگاه مورد ارزیابی قرار دهد. در انتها نیز بخش اول مهارت نوشتن با بخش اول آیلتس جنرال مقداری تفاوت دارد.

امتحان تافل: تافل یک آزمون بین المللی زبان است که توسط موسسه ETS برگزار می شود. این آزمون برای دریافت پذیرش از دانشگاه های خارج از ایران و دریافت پذیرش کار مورد نیاز است. این آزمون در گذشته به صورت کتبی برگزار می شد که به آن TOEFL PBT می گویند. اما در حال حاضر این آزمون به صورت کامپیوتری برگزار می شود که به آن TOEFL IBT می گویند.این آزمون به مدت دو سال اعتبار دارد.

این آزمون شامل چهار بخش Reading، Listening، Speaking و Writing می باشد. نمره کل آزمون از ۱۲۰ نمره است که هر بخش از ۰ تا ۳۰ نمره دارد. مجموع نمرات کسب شده در هر بخش، بیانگر نمره کل شما می باشد.
Reading: این بخش از سه متن آکادمیک تشکیل شده است که به دنبال هر کدام از متن ها تعدادی سوال مطرح می شود. شما بر اساس متن داده به سوالات پاسخ می  دهید. در هنگام پاسخ دادن به سوالات می توانید متن اصلی را مشاهده کنید و همچنین، در آخر می توانید تمامی سوالات و پاسخ خود را ببینید و اگر لازم بود جواب خود را تغییر دهید. این بخش ۶۰ دقیقه زمان دارد و پس از اتمام این زمان به بخش listening وارد میشوید.
Listening: این بخش شامل دو مکالمه و چهار سخنرانی آکادمیک می باشد. در این بخش قدرت شنیداری شما سنجیده می شود.  پس از هر بخش تعدادی سوال مطرح می شود. پس از پاسخ به هر سوال نمی توانید به سوال قبلی برگردید.
Speaking: این بخش شامل شش سوال می باشد. در دو سوال اول از شما سوالاتی پرسیده می شود و شما ۴۵ ثانیه زمان دارید تا به آنها پاسخ دهید. قابل ذکر است که جواب شما کاملا سلیقه ای می باشد و هر پاسخی می تواند باشد فقط لازم است که از گرامر و لغات صحیحی استفاده کنید و مرتبط با سوال پرسیده شده جواب دهید. چهار سوال دیگر تلفیقی از مهارت های listening  و  reading می باشد. بطور مثال یک متن کوتاه را می خوانید و سپس به یک سخنرانی گوش می دهید و در زمان speaking خلاصه ای از متن و سخنرانی میگویید.
Writing: این بخش نیز شامل دو قسمت می باشد. در قسمت اول در کنار صفحه که باید رایتینگ خود را بنویسید، متنی وجود دارد که باید آن را بخوانید. همچنین یک listening پخش می شود. شما باید خلاصه ای حدوداً ۱۵۰ لغت از بخش listening و متن کنار صفحه بنویسید. این بخش ۲۰ دقیقه مهلت دارد. در بخش دوم شما ۳۰ دقیقه زمان دارید تا در مورد سوال پرسیده شده بنویسید. بهتر است حداقل ۳۰۰ لغت بنویسید تا نمره خوبی بدست آورید.

آزمون پی تی ایی: آزمون PTE یکی از آزمون های شناخته شده زبان در دنیا می باشد که مثل IELTS  و TOEFL دارای اعتبار جهانی بوده و در اکثر کشورها برای ادامه تحصیل و مهاجرت قابل قبول می باشد. این آزمون را سازمان PEARSON  که ناشر انتشارات Longman می باشد برگزار کرده و علاقه مندانی که به دنبال تحصیل در کشور های مختلف و یا مهاجرت به کشور استرالیا می باشند می توانند از این آزمون استفاده کنند. حروف PTE مخففPearson L Test of English بوده و نمونه های ابتدایی این آزمون سال ۱۹۸۲ در دانشگاه لندن برای اولین بار برگزار شد.این آزمون همانند تافل با استفاده از کامپیوتر و اینترنت انجام می شود و چهار مهارت اصلی  زبان از جمله Speaking , Reading , Listening و Writing ارزیابی شده و همانند دیگر آزمون های معتبر زبان انگلیسی TOEFL iBT و IELTS، مهارت‌های شما را اندازه گیری می‌کند و میزان تسلط شما بر این مهارت های چهارگانه تعیین می نماید و نمره آن از ۹۰ محاسبه می شود.