اولین نکته ایی که زبان آموزان گرامی باید در مورد آن آگاهی داشته باشند این است که اشتباه در گفتار زبان انگلیسی یک موضوع طبیعی در زمان شروع به یادگیری و یا حتی در سطوح بالاتر است. در اصل غلط صحبت کردن و اشتباه در گفتار انگلیسی حق شماست!! می پرسید چگونه؟ توضیح خواهم داد…….

اگر به یک کودک زیر پنج سال دقت کنید، خواهید دید که در زمان صحبت کردن به زبان مادری خود کلمات و دستور واژگان را غلط استفاده می کند و با اینکه به صورت مستمر بوسیله اطرافیان تصیحح می شود، اما باز به کار خود به صورت اشتباه ادامه می دهد. اما اگر همان کودک را شما چند وقت دیگر مشاهد کنید، می بینید که کلی از اشتباهات او در گفتار زبان مادری حل شده است!! خوب دلیل چه می تواند باشد؟

 در اصل کودک به هیچ عنوان امید و انگیزه خودش را در این مدت از دست نداده است و به صورت مسلسل وار شروع به صحبت کرده است. در نتیجه به مرور زمان گفتار او به صورت دقیق و کامل در آمده است. حال با این پیش گفتار به سراغ مشکل اصلی زبان آموزان ایرانی می رویم…..

زبان پژوه گرامی برای یک مکالمه روان و دقیق در حدی که احساس رضایت در خود احساس کنید باید در مرحله اول اعتماد به نفس داشته باشید. اعتماد به نفس به این منظور که از اشتباه صحبت کردن نترسید و در هر موقعیتی به زبان انگلیسی خواه در کلاس و یا محیط کاری و تفریحی صحبت کنید. شاید فکر کنید که برای صحبت کردن به زبان انگلیسی نیاز به علم بالایی است که من در همین جا خدمتتان عرض می کنم که اصلا اینطور نیست. در واقع این اعتماد به نفس و میل به گفتار در شما باید قوی باشد نه علم بالای زبان انگلیسی. قابل اشاره است که در خیلی از مواقع ما با تعدادی از دانش پژوهانی روبه رو می شویم که علم زبانی بالایی دارند، اما در موقع استفاده از آن به شدت خود را می بازند!! پس همیشه سعی کنید اگر موقعیت زبانی پیش می آید در آن شرکت کنید و از بقیه هراس نداشته باشید.

نکته بعدی نداشتن تمرین کافی گفتار به زبان انگلیسی است که متاسفانه باز بسیار بین دانش پژوهان متداول شده است. به این مفهوم که انتظار یک معجزه در حد یک هفته آموزشی دارند!! یا اینکه فکر می کنند اگر یک مدرس آمریکایی و یا انگلیسی داشته باشند زودتر در زبان پیشرفت می کنند!! در واقع شما بدون تمرین در منزل (منظور ضبط صدای شخصی است) و رعایت نکردن اصول آموزشی راه به جایی نخواهید برد. امروزه تمام وسایل کمک آموزشی در دسترس عموم است(مانند موبایل) و به راحتی می شود از آن در هر جایی استفاده کرد.

و در آخر اینکه باید تمامی راهنمایی ها و سبک مطالعاتی که به شما در کلاس آموزش داده می شود را به صورت کامل رعایت کنید. اگر به شما پیشنهاد دیدن فیلم زبان اصلی می شود، نباید آن را با زیر نویس فارسی تماشا کنید( به صورت بسیار زیادی بین زبان آموزان شایع است) اگر باز فکر می کنید که فهمیدن فیلم سخت است و باید از زیرنویس فارسی استفاده بشود، بهتر است بدانید که شما در اصل در حال ضعیف کردن قدرت شنیداری و گفتاری خود هستید نه چیز بیشتری…و در آینده با دشواری های بسیار زیادی در مهارت زبانی خود رو به رو خواهید بود.