امتحان تافل

بهتر می دانم برای توضیح آزمون تافل از اینجا شروع کنم که این امتحان به صورت عجیبی در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و به شخصه اعتقاد دارم که تافل استعداد دانشجو را در زبان انگلیسی به صورت منطقی تر از آیلتس می سنجد. حتما می پرسید چگونه؟ در ادامه آن را بیشتر توضیح خواهم داد.  همانطور که آگاهید تافل به صورت کاملا اینترنتی برگزار می شود و زبان پژوه به طور کامل در مدت امتحان در پشت کامپیوتر نشسته و به مدتی بیش از سه ساعت به سوالات پاسخ می دهد. اما برای پاسخ به سوال بالا باید اعلام کنم که در دو مهارت رایتینگ و ریدینگ( برعکس آیلتس) زبان آموز را به دردسر نمی اندازد و خیلی راحت تر مهارت او را مورد سنجش قرار می دهد. به عنوان مثال در بخش رایتینگ که بیشتر زبان آموزان از آن فراری هستند، سختگیری زیادی نمی کند و امتیاز بالاتری را به او می دهد( با اینکه تعداد اشتباهات زیاد است). قابل اشاره است که در بخش ریدینگ نیز سوالات بسیار ساده تری از شما می پرسد و اصلا به دنبال گیج کردن دانشجو سوالی را مطرح نمی کند. با این حال باز انتخاب نوع امتحان به عهده شماست تا با توجه به کشوری که تقاضا خواهید داد چه نوع آزمونی را انتخاب کنید(آیلتس، پی تی ایی و یا تافل)  در ادامه من بخش های مختلف این امتحان را به طور کامل توضیح خواهم داد:                                                                                                                 

1- بخش اول خواندن (Reading) زمان بین ۵۴ تا ۷۴ دقیقه.

در این بخش شما در مدت زمان داده شده باید به ۳ یا ۴ نوشتار آکادمیک پاسخ بدهید. تعداد سوالات داده شده معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ عدد خواهد بود. دقت بفرمایید که در بخش ریدینیگ از طولانی بودن متن نباید بترسید، چونکه سوالاتی که از شما پرسیده خواهد شد بسیار ساده خواهند بود، دقیقا برعکس چیزی که در آیلتس مشاهده می کنید.

بخش دوم شنیدار (Listening) زمان بین ۴۱ تا ۵۷ دقیقه.

بخش شنیداری از قسمت های مختلف تشکیل شده است که من به اختصار برایتان اشاره می کنم. سخنرانی گوش کردن، بحث و مکامله در کلاس درس و در آخر پاسخ به سوالات. قسمت شنیداری مخلوطی از لهجه ای آمریکایی، انگلیسی و یا استرالیایی است که البته زیاد هم سخت نیستند و به علت استفاده از  هدفون به راحتی جوابها رو خواهید داد.

بخش سوم گفتار (Speaking) زمان  حدود ۱۷ دقیقه.

این بخش از ۴ قسمت تشکیل شده است و البته سوالات بخش گفتار دو نوع نیز هستند: سوالات تک بخشی مانند، ابراز عقیده بر روی یک موضوع که معمولا شبیه آیلتس است اما در زمانی محدود تر. اما در بخش دوم شما با سوالات دو بخشی مواجهه می شوید، به این معنی که یک نوشتار و یا یک فایل شنیداری را خوانده و یا گوش کرده و سپس نظر خود را بیان می کنید.

بخش چهارم نوشتار (Writing) زمان در حدود ۵۰ دقیقه.

و در آخرین قسمت شما با بخش نوشتار رو به رو می شوید. بخش رایتینگ از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول چند قسمتی است، به این معنی که متنی را می خوانید و سپس به بخش شنیداری آن گوش می دهید. در انتها شما باید خلاصه آن متن را در صفحه کامپیوتر تایپ کنید. و در آخر یک مقاله ۳۰۰ کلمه ای  با موضوعی که به شما داده می شود، البته شبیه به آنچه آیلتس دارد اما با نمره دهی بهتر باید بنویسید.

امید دارم با توضیحاتی که در بالا دادم جواب سوالات خود را پیدا کرده باشید و بتوانید حداقل در مورد این امتحان اطلاعاتی هر چند مختصر داشته باشید. در اصل تافل از زمانی که از حالت کاغذی به صورت کامپیوتری در آمده است خیلی از مشکلات اش نیز حل شده است. در سالها قبل به صورت کاغذی برگزار می شد و بعضی از قسمتهای آن واقعا سخت بودند اما با بازنگری درآن امروزه تمامی دردسرهایی را که برای دانش پژوه ایجاد می کرد به صورت کامل اصلاح کرده است و ما نیز همیشه جزو الویت هایی است که به دانش پژوهان انگلیسی پیشنهاد می دهیم.

کتاب دوره تافل ما بارونز Barron’s است